Pear Audio draaitafels – ontworpen door Tom Fletcher
Peter Mezek is een gepassioneerde muziekliefhebber, die bijna 40 jaar professioneel bij muziek, hi-fi apparatuur en draaitafels betrokken is geweest. Zijn hart heeft altijd gelegen bij analoge draaitafels en hij is lange tijd distributeur van Linn en later Well Tempered draaitafels geweest. Hij heeft letterlijk duizenden draaitafels van topfabrikanten onder handen gehad waardoor hij de geheimen achter de ontwerpen heeft ontdekt en gehoord hoe kleine verbeteringen of tweaks de prestaties van een draaitafel kunnen verbeteren.
Het was Tom Fletcher en zijn aanpak van draaitafelontwerp die Peter het meest beïnvloedde. Op Tom Fletcher’s draaitafels ontdekte hij eerder ongehoorde lagen in de muziek, die geen andere draaitafel kon onthullen met zulke geweldige muzikaliteit en realisme.
Tom Fletcher ontwierp en bouwde een draaitafel voor Peter, en daarmee ontstond Pear Audio. In hun jarenlange samenwerking heeft Tom al zijn ontwerpgeheimen en technologie met Peter gedeeld zodat die de nieuwste generatie Pear Audio draaitafels heeft ontworpen op dezelfde principes. Elk model is handmatig gebouwd, één voor één, door Peter Mezek in Slovenië.
Ontwerpfilosofie – ‘Fletcherism’
Tom Fletcher vergeleek veel moderne audioproducten met een koperen viool: mooi om naar te kijken maar je moet niet proberen er muziek op te spelen! Hoeveel je er ook van zou kunnen verkopen. Met deze eenvoudige zinsnede wordt Tom’s filosofie over muziek en audio-ontwerp gekristalliseerd.
In de eerste plaats vergeet ons team nooit dat wat we proberen te vangen is – muziek. Zonder muziek is er geen doel. Alle aspecten, van de grootte en vorm van de onderdelen tot de materialen waarvan zijn gemaakt, zijn ondergeschikt aan de muziek. Zelfs de afwerking die op verschillende onderdelen wordt toegepast is afhankelijk van het effect op de weergave van muziek. Niets wordt aan het toeval overgelaten.
Ten tweede volgt het ontwerp van onze draaitafels en armen een sleutelfilosofie – een prachtig huwelijk van materialen. De manier waarop materialen samenwerken om de juiste fase van energie door het systeem te behouden, is hoe de magie begint. Het doel is om alle frequenties in balans weer te geven. Zo is de keuze voor een houten plint ingegeven door de wens een resonantie-arme basis te creëren, iets wat met een metalen plint niet valt te realiseren.
Elk beetje energie wordt zorgvuldig beheerd over het gehele spectrum, van de motor via de toonarm tot in de stylus. Zo ontstaat een draaitafel waar het geheel meer waard is dan de som van zijn onderdelen. Van de ultra-lage koppelmotor tot de mechanisch gedempte unipivot toonarms, hebben deze schijnbaar eenvoudige draaitafels tal van slimme ingenieursvaardigheden in zich verborgen.