Ruark’s roots gaan terug naar mede-oprichter en vader Brian O’Rourke, wiens passie en hobby het was om van alles met zijn handen te bewerken. Deze passie dreef Brian er in eerste instantie toe om meubelmaker te worden, waar hij de houtbewerkingstechniek, die uiteindelijk in de jaren 50 en 60 zijn werk in de productie van radio- en tv-kasten vorm zou geven, met veel zorg leerde kennen. Kort na deze periode ging Brian verder met de vroege pioniers in de Britse audio-industrie. Als een fervent muziekliefhebber, met een liefde voor superieure kwaliteit en design, richtte Brian in 1982 zijn eerste audiobedrijf Diesis op en vervolgens Ruark Acoustics in 1985 met zijn zoon Alan.
Hun eerste product:
Na bijna 14 maanden van prototypes, testen en verfijnen, lanceerden Alan en Brian in de zomer van 1986 hun eerste luidsprekersystemen met de naam Sabre en Broadsword. Alan herinnert zich de lancering als een tijd van opwinding, maar ook als een tijd van angst. Dit omdat ze het opnamen tegen een aantal reeds gevestigde merken zoals KEF, Mission en B&W, maar hun risico om een nieuw merk te starten in een reeds verzadigde markt loonde. Sabre en Broadsword kreeg veel lof van zowel de dealers als de pers.
“The Sabre is an outstanding loudspeaker that can stand muster in the company of many far more expensive loudspeaker systems”
What Hi-Fi?
“No matter what I asked the Sabre to play it coped well and gave a consistently enjoyable performance on all sorts of material”
Hi-Fi Review
“Everyone knows that small speakers cannot reproduce bass – don’t they? Someone obviously hasn’t told Ruark, for the Broadswords produce a surprising depth of clean bass without any slop or overhang”
Hi-Fi News & Record Review
Ruark Audio van tegenwoordig:
Vooruit naar heden met tientallen onderscheidingen wordt Ruark nu beschouwd als een van de beste producenten van audioproducten, een gewild merk met ontelbare invloedrijke & beroemde volgers.
Zoals altijd in de geschiedenis van Ruark hebben Alan en zijn team geluidskwaliteit en design als de hoogste prioriteit voor het merk gesteld, maar het grote verschil is dat hun producten nu, in plaats van alleen maar aantrekkelijk te zijn voor ‘hifi liefhebbers’, een brede aantrekkingskracht hebben en worden gewaardeerd door een breed scala aan klanten, van wie velen voor het eerst genieten van bijzonder goede kwaliteitsgeluid uit een compact design audiosysteem.